Zo werkt de auto van de zaak
Wel of geen auto van de zaak? Wat is wijsheid?!
Op dit moment ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe auto. Ik ben geen autoliefhebber, als ie rijdt ben ik blij, maar nu is het toch echt tijd om een nieuwe auto te kopen. En dan kom je automatisch bij de vraag of het slim is om die auto op mijn zaak te zetten. En ik weet dat ik niet de enige ben die die vraag heeft, dus vandaag wil ik het eens hebben over hoe dat nou werkt, zo’n auto van de zaak.
Zakelijk rijden voor de inkomstenbelasting
Ten eerste is het belangrijk om te bepalen of je met deze auto ook privé wilt rijden. Wil je dit niet, dan wordt de auto sowieso ondernemingsvermogen, je gebruikt hem immers alleen voor jouw bedrijf. Je mag dan alle kosten zowel de aanschaf, als het onderhoud, de benzine, het parkeren enz op de zaak zetten. Hierdoor heb je meer kosten en dus minder winst. Wat weer betekent dat je minder belasting hoeft te betalen. Das toch mooi meegenomen.
Belangrijk hierbij is wel dat je met een rittenadministratie kunt aantonen dat je niet meer dan 500 km privé hebt gereden met deze auto.
Ga je privé ook rijden met deze auto? Dan heb je 2 opties:
- Je zet de auto op de zaak. Je mag hierbij ook alle kosten van de auto op de zaak zetten. Wat fijn is, want daardoor heb je weer minder winst en betaal je dus minder belasting. Maar je betaalt privé wel een bijtelling. Afhankelijk van de soort auto die je kiest moet je een bedrag bij jouw salaris optellen. Hierdoor worden jouw inkomsten hoger en betaal je dus meer inkomstenbelasting. Dus aan de ene kant hoef je minder belasting te betalen bij jouw bedrijf, maar je moet wel weer meer belasting betalen door de bijtelling bij privé. Het is dus altijd even een rekensom om te kijken of dit voor jou voordelig is.
- Je rijdt de auto privé. Dit betekent dat alle kosten privé blijven. Wel mag je voor elke zakelijk gereden km €0,19 in rekening brengen bij jouw bedrijf. Dit is de kilometervergoeding. Deze kilometers moet je natuurlijk wel weer kunnen verklaren door een rittenadministratie. Aangezien je privé alle kosten op je neemt, betaal je nu geen bijtelling.
Aangezien er best wat variabelen zijn (cataloguswaarde van de auto, hoeveel kosten maak je elk jaar, hoe hoog is jouw inkomen) is het echt even doorrekenen wat in jouw geval het voordeligst is.
Zakelijk rijden voor de btw
Naast de inkomstenbelasting heb je ook nog de Omzetbelasting (btw). Ook hierbij heb je weer de keuze of je jouw auto op de zaak zet of privé rijdt. Dit hoeft niet per se dezelfde keuze te zijn als bij de inkomstenbelasting. Je kunt jouw auto dus privé rijden voor de inkomstenbelasting, maar zakelijk voor de btw.
Afhankelijk van de keuze die je maakt, kun je de btw over de aanschaf, onderhoud en benzine aftrekken.
Zakelijk rijden voor de btw is alleen mogelijk als je ook btw berekent over jouw omzet. Dus zit je in de KOR of val je onder het 0% tarief dan kun je de kosten van je auto niet aftrekken van de btw.
Zodra je kiest voor zakelijk rijden voor de btw en je gebruikt de auto ook privé, moet je wel een correctie voor de privé gereden kilometers doorvoeren. Dit is een percentage van de cataloguswaarde van de auto.
Je kunt er ook voor kiezen om privé te rijden. Hierbij kun je dan voor de zakelijk gereden kilometers (die je bijhoudt in een rittenadministratie) de btw aftrekken.
Ook hierbij moet je dus weer een rekensom maken om te kijken welke optie het voordeligst is.
Zo zie je dat het best even uitzoekwerk is. Maar wel belangrijk om je hierin te verdiepen. Het maken van de juiste keuze kan je namelijk heel wat geld opleveren. Succes!!!