Zo krijg je blijere klanten en een hogere omzet
Lucratief aanbod
Heerlijk zonnig weer de afgelopen dagen. Echt weer om op het terras te zitten en dat heb ik dan ook gedaan 🙂
Terwijl ik daar zat, viel me iets op en daar wil ik het graag even met je over hebben. Omdat dit voor jou een behoorlijke boost kan geven aan jouw inkomen.
Het zijn hele simpele zinnetjes als:
- Wil je een normaal pilsje of een halve liter?
- Wil je een normaal pilsje of een speciaal biertje?
- Wil je er bitterballen bij?
Volkomen normaal en je vindt dit waarschijnlijk ook helemaal niet vervelend.
Wat ze hier doen is upsellen en dat is heel slim. Want deze klant heeft al besloten dat hij iets bij jou wil kopen. En tijdens die koop vraag je of ze misschien iets duurders willen aanschaffen.
Zo normaal als we dat op een terrasje vinden, zo moeilijk vinden we het vaak in ons eigen bedrijf. Want wat zal die klant wel niet van me denken als ik dat voorstel?
En daarmee loop je een berg makkelijk te maken omzet mis. Das toch zonde?
De klant heeft al voor jou gekozen en is misschien wel veel beter geholpen met jouw upsell. Want zeg nou zelf; als jij op het terras zit, je bent van plan een biertje te drinken en je eindigt uiteindelijk met een witbiertje en een portie bitterballen. Voel je je dan slechter geholpen? Vind je de kroegbaas een afzetter? Nee! Je bent waarschijnlijk harder aan het genieten dan je van plan was. Grote kans zelfs dat je nog wel eens terugkomt naar dat terras.
Wat kan jij jouw klant aanbieden dat voor meer omzet zorgt?
Zo moet jij ook gaan leren kijken naar jouw eigen producten. Wat kan ik de klant nog meer aanbieden zodat ik zijn ervaring positiever maak? Het gaat niet puur alleen om jouw inkomsten het moet wel een win-win situatie zijn. De klant moet er blijer van worden en jij weer wat rijker.
Een upsell kun je maken door de klant een duurdere variant aan te bieden, maar je kunt ook bijpassende producten er bij verkopen (officieel heet dit cross-sellen). Zo kun je als coach een duurder traject aanbieden en als webwinkelier is het vaak makkelijker om extra bijpassende producten aan te bieden. Wat voor jou het beste werkt, hangt af van het soort bedrijf dat jij hebt.
Ik zie veel onderneemsters die al zo blij zijn dat ze een klant hebben dat ze er helemaal niet aan denken om een upsell te doen. Soms ook omdat ze niet weten dat dit een optie is. Mocht jij 1 van die onderneemsters zijn, neem dan eens een momentje om te brainstormen over wat jij zou kunnen aanbieden.
Vind je het lastig om iets te bedenken of wil je graag eens met iemand sparren om te checken of er niet meer uit jouw upsell te halen valt? Neem dan vooral even contact met mij op. Ik help je heel graag met meer verdienen.