Uitbesteden, wanneer is het daar tijd voor?
Tijd is geld
We hebben het allemaal druk, heel druk… Als je ziet wat er allemaal bij komt kijken om een succesvol bedrijf te runnen, dat is nogal wat. Je moet klanten vinden, je website op orde hebben, je administratie bijwerken, bloggen, vloggen, social media bijhouden en o ja … ook je klanten nog helpen.
Gelukkig hoef je niet alles zelf te doen: er zijn een heleboel ondernemers die de klussen die jou teveel zijn met liefde van je willen overnemen. Zij worden er blij van en zijn er vaak nog beter in ook. Het enige dingetje is dat het natuurlijk wel geld kost.
Daarom zie ik veel onderneemsters het eigenlijk te lang uitstellen voordat ze hulp inschakelen. Ja, je kan het misschien allemaal zelf. Maar wat kost het je? Ben je ondertussen niet al op het punt gekomen dat al die tijd die jij besteedt aan zaken die niet jouw core business zijn, jou meer kosten dan dat het je oplevert?
Want al die tijd die jij hiermee bezig bent, kun jij geen klanten maken en geen klanten helpen. En dat kost je dus geld. Daarbij zijn de ondernemers waar jij zaken aan uitbesteed vaak veel beter en sneller dan jij. Ze kunnen zaken in 1 uurtje waar jij een hele dag mee bezig zou zijn. Dat is toch superzonde?
Maar eerlijk toegegeven, ik zie ook onderneemsters die veel te snel uitbesteden. Die daardoor in de financiële problemen komen en dat is natuurlijk ook niet fijn.
Wanneer moet je uitbesteden?
Er zijn een aantal criteria waar je naar kunt kijken wanneer je erover denkt om te gaan uitbesteden. Neem deze mee wanneer jij voor deze keuze staat. Dan weet je zeker dat je een weloverwogen beslissing maakt.
Wanneer je tegen klanten nee moet zeggen
Dit is de allerbelangrijkste. Wanneer je zo druk bent dat je nee moet zeggen tegen klanten, kost het jou direct omzet. Zo kun je heel makkelijk uitrekenen hoeveel geld het uitbesteden van taken jou gaat opleveren. Alles wat minder kost dan dat een klant jou oplevert moet je dan gewoon uitbesteden. Zo kun jij steeds meer doen waar jij goed in bent en wordt je bedrijf steeds winstgevender.
Wanneer je nee tegen privé moet zeggen
Ben jij zo’n onderneemster geworden die alleen nog maar met haar werk bezig is en daardoor steeds meer privé-uitjes moet missen? Dan kan het ook een goed moment zijn om uit te besteden. Je bent natuurlijk wel ondernemer geworden zodat je kan werken op een manier die voor jou het fijnst is. Ik denk dat alleen maar werk en geen privé niet is wat je wilt. En ja, uitbesteden kost geld, maar jouw privé tijd is ook waardevol.
Als iets je teveel negatieve energie kost
Sommige taken kun je wel zelf, maar je vindt ze echt niet leuk. Ze kosten jou energie i.p.v. dat ze het je opleveren. Bij veel onderneemsters zijn dat de technische zaken, maar misschien is het bij jou wel design of communicatie. Doordat je er zo chagrijnig, moe of gefrustreerd van raakt heb je er de hele dag last van. In deze energie ben jij niet op je best bij jouw klanten. En nieuwe klanten trekken wordt dan al helemaal een uitdaging.
Zodra je financiën het toelaten
Je hoeft natuurlijk niet een tijd- of energieprobleem te hebben voordat je gaat uitbesteden. Verdien jij op dit moment meer dan genoeg? Dan heb je de luxe positie dat het gewoon kan. Doordat jij taken kunt uitbesteden die je het minst leuk vindt of waar je het minst goed in bent, kun jij je nog meer focussen op datgene waar jij wel goed in bent. Daardoor word je er nog beter in en kun je er nog meer geld mee verdienen. Een win-win situatie dus.
Zet al deze criteria eens op een rij en beslis dan of het voor jou al tijd is om wat taken los te laten. En zo ja: wat ga je dan als eerste uitbesteden? Ik ben benieuwd…