Termijnbetalingen, hoe regel je dit nu slim?

Flexibiliteit loont

Weet jij zeker dat jij jouw klant heel goed kan helpen, maar krijg jij regelmatig te horen dat jouw klanten het geld niet hebben om jouw product te kopen?

Ik wel. Ik coach ondernemers die meer willen verdienen, die zwemmen over het algemeen niet in het geld.

Om ze toch de mogelijkheid te geven om jouw product aan te schaffen kan het slim zijn om termijnbetalingen aan te bieden. De klant hoeft dan niet in 1 keer het hele bedrag te betalen, maar kan dit verspreiden over meerdere termijnen.

Termijnbetalingen kunnen een goede marketingmethode zijn om klanten toch in te laten stappen in jouw product. Zeker als je een wat duurder product hebt, kan ze dit over de drempel heen halen. Je hebt dan een nieuwe klant, wat superfijn is. Maar je hebt jouw geld nog niet. Dat is natuurlijk een risico en daarom is het belangrijk dat je dit goed regelt. Daar wil het in dit blog over hebben. Hoe doe je dit nu het beste?

 

Kies de juiste termijn

Over het algemeen wordt er een termijn van 1 maand gekozen, maar dat is niet verplicht. Past een betaling per kwartaal beter bij jouw product, dan kan dat dus prima.

Als je eenmaal weet hoe lang jouw termijn is, heb je de volgende keuze: hoeveel termijnen kies je? Hoe meer termijnen, hoe lager het instapbedrag kan zijn. Maar ook hoe meer werk en risico. Vaak wordt er gekozen voor het aantal maanden dat het programma duurt. Bijvoorbeeld: mijn Money Club duurt 3 maanden. Je kunt hierbij kiezen voor betaling in 4 termijnen. De eerste bij aanvang en vervolgens 1 voor elke maand. Zo heb je de mogelijkheid om het programma stop te zetten wanneer er niet betaald wordt.

Soms kan het fijn zijn om een langere betalingstermijn te hanteren. Zo heb ik op dit moment ook een mogelijkheid om de Money Club in 12 termijnen te betalen i.v.m. de coronacrisis.  Ik weet dat veel ondernemers nu erg geholpen zijn met alle kennis mijn Money Club, maar dat ze door alle maatregelingen nu weinig inkomsten en buffers hebben. Dat is de reden dat ik hiervoor gekozen heb. Maar, aangezien dit meer werk en risico met zich meebrengt dan betaling in 4 termijnen is deze optie wel duurder.

 

Maak termijnbetalingen duurder

Deel niet zomaar de prijs van jouw product door het aantal termijnen dat je wilt aanbieden. Doe hier altijd een opslag bij.

Wanneer een klant in termijnen betaalt, brengt dat meer werk met zich mee. Jij moet elke periode een factuur sturen, in de gaten houden of deze betaald wordt, zo niet: herinneringen sturen en uiteindelijk de betaling verwerken in de boekhouding. Logisch dus dat je wat extra’s rekent voor termijnbetalingen.

Ik weet dat wanneer je dit nu allemaal zelf doet, je denkt dat het wel meevalt. Maar als jij straks gaat groeien en wellicht jouw administratie gaat uitbesteden, dan zal je iemand moeten betalen voor deze werkzaamheden. En dat kost misschien maar een kwartiertje. Maar als dit elke maand terugkomt kan dat alles bij elkaar toch een behoorlijk bedrag worden.

Daarnaast vormen termijnbetalingen altijd een risico. Gelukkig komt het weinig voor, maar er is altijd een mogelijkheid dat de klant na 1 of 2 termijnen niet meer betaalt. Zeker wanneer de klant al toegang heeft tot jouw hele product is dat natuurlijk erg vervelend. Om dat risico af te dekken is het noodzakelijk dat je termijnbetaling duurder maakt.

Denk dus even goed na over hoe je jouw termijnbetalingen in gaat regelen. Als je dit op de juiste manier doet, kan het voor flink meer klanten en inkomen zorgen en dus een hele mooie aanvulling zijn op jouw marketingmix.

Anderen bekeken ook

Vlog: Help, mijn klant betaalt niet. Wat kan ik doen?
Vlog: In plaats van je prijs te verlagen, doe dit
Vlog: Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen op tijd betaald worden?
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...