Prijs vermelden op je website, wel of niet doen?
Wel zo duidelijk, jouw prijs vermelden op je website
Moet ik nu wel of niet mijn prijzen vermelden op mijn website? Dat is een vraag die ik vaak krijg.
En ik ga je daar een heel duidelijk antwoord op geven. En dat antwoord is: ja, je moet je prijzen vermelden op je website.
Ik zal het even uitleggen:
Wat gebeurt er op het moment dat jij aan het surfen bent op internet naar iets wat jij graag wilt kopen en je vindt het, maar op een website waar er geen prijs bij staat? Misschien is er nog wel een button waarop staat: ‘Mail ons voor meer informatie.’ Doe je dat dan echt? Ga je hun echt een emailtje sturen?
Hele grote kans dat je dat niet doet. Wat je waarschijnlijk wel doet is verder Googlen en dan kom je bij andere websites terecht waar ze precies hetzelfde aanbieden, maar waar wel een prijs bij staat. En op basis van dat wat je gevonden hebt, ga je beslissingen nemen.
Bij die eerste aanbieder zonder prijs heb je niet alle factoren om een beslissing te nemen. Vaak valt die dan af als je aan het beslissen bent. Dan kies je voor het bedrijf waar je wel alle informatie van hebt. Dus op het moment dat je geen prijs op je website hebt, loop je heel wat business mis.
De tweede reden is dat het vermelden van je prijs ook een selectiecriterium is. Niet iedereen kan of wil een bepaalde prijs betalen.
Stel, iemand is op jouw site geweest en deze potentiële klant neemt de moeite om een mail te sturen. In deze mail wordt gevraagd naar een bepaald product of misschien wel een (gratis) gesprek. Dan blijkt ineens dat de prijs veel hoger is dan de klant had verwacht en bereid is uit te geven. Het gevolg is dat ze het toch niet willen kopen en jullie zijn allebei onnodig tijd kwijt geweest. Het vooraf aangeven van de prijs zorgt ervoor dat jij alleen in contact komt met echt kansrijke potentiële klanten.
Er is eigenlijk maar 1 situatie waarbij het zo kan zijn dat er geen prijs genoemd wordt. Dat is op het moment dat jij echt een maatwerktraject hebt. Dan weet je nog niet precies wat de klant wil en kun je dus ook niet precies zeggen hoeveel dit gaat kosten. Wat je dan wel zou kunnen doen is een vanaf prijs hanteren.
Dus kijk nog eens even goed naar jouw site. Staan al jouw prijzen erop? Staan ze er ook duidelijk op? Want dat merk ik ook nog wel eens, dat klanten echt moeten gaan zoeken naar de juiste prijs. Controleer dat, zorg dat het duidelijk is. Dan ben jij er helemaal klaar voor om meer klanten via jouw website te krijgen. Heel veel succes!!
Helemaal mee eens. Zet je prijzen op je website. Ik wil niet als klant eerst al mijn gegevens op moeten geven. Dat gaat je op dat moment niks aan. Als je deze gegevens wel opgeeft, dan krijg je e-mails en telefoontjes van vervelden sales personen.
Als je geen prijzen laat zien, kunnen klanten ook geen budget bepalen.