Help mijn klant betaalt niet, wat kan ik doen?

5 tips voor als de klant niet betaalt

Niets zo vervelend als een klant die niet betaalt. Je weet dat het erbij hoort en dat elke ondernemer vroeg of laat met wanbetalers te maken krijgt, maar als het jezelf overkomt is het op zijn zachts gezegd vervelend.

Nu er een economische crisis is, wordt de kans opeens een stuk groter dat 1 van jouw klanten slecht of niet betaalt. En dat terwijl jij juist nu het geld heel goed kunt gebruiken.

Klanten die niet betalen, kosten je tijd, geld, moeite en kopzorgen. Hoe zorg je ervoor dat jouw facturen wel betaald worden? Volg onderstaande tips.

 

1) Duidelijke betalingstermijn op factuur

Kijk eens kritisch naar jouw factuur. Staat hier duidelijk op vermeld wanneer de factuur voldaan moet zijn? Staat hier echt een concrete datum bij? Dus niet ‘betaling binnen 14 dagen’, maar ‘de factuur dient voor 15 juni betaald te zijn’. Dit is veel duidelijker en laat geen ruimte voor discussies.

 

2) Zorg voor een goede boekhouding

Veel ondernemers zijn niet dagelijks met hun boekhouding bezig en dan kan het dus voorkomen dat je er pas na een paar weken achter komt dat een factuur nog niet betaald is. Niet zo handig! Zorg er dus voor dat jouw boekhouding zo is ingeregeld dat je een seintje krijgt zodra een factuur niet op tijd betaald is.

 

3) Verstuur de herinnering op tijd

De meeste kans op betaling van jouw factuur heb je wanneer je direct contact opneemt bij een te late betaling. Laat een herinnering dus niet een tijdje liggen. Dit geeft bij de klant het signaal af dat jij toch niet op het geld zit te wachten. Mocht jouw klant krap bij kas zitten dan is de kans groot dat ze andere facturen voor laat gaan.

 

4) Blijf in contact met de klant

Het allerbelangrijkste bij debiteurenbeheer (zo heet dit) is dat je in contact komt en blijft met de klant. Maak afspraken met de klant over wanneer je het bedrag mag verwachten of maak een betalingsregeling. Zolang er contact is, is de kans groot dat het bedrag alsnog komt.

 

5) Overweeg een incassobureau

Heb je al meerdere herinneringen gestuurd, maar gaat de klant niet over tot betaling? Dan is dit het moment dat je een incassobureau in kunt schakelen. Hierbij geef je de factuur uit handen en gaan zij aan de slag om dit bedrag te innen. Het wordt dan wel een stuk duurder voor de klant, want naast jouw factuur komen nu de kosten van het incassobureau er bovenop. 
Het inschakelen van een incassobureau is een laatste redmiddel en zeker niet altijd de juiste keuze. Bij een relatief klein bedrag wegen de kosten en gedoe vaak niet op tegen wat je krijgt. En bij vaste klanten kan het de relatie schaden, waardoor je op termijn juist inkomen misloopt. Het is dan vaak beter om de afspraak te maken dat zij pas weer mogen bestellen als de openstaande rekening voldaan is. 

Weet dat het niet betalen van rekening echt niet kan, en dat jij in jouw volste recht staat om herinnering op herinnering te sturen en indien nodig een incassobureau in te schakelen. Jij hebt namelijk geleverd, jij hebt je aan jouw gedeelte van de afspraak gehouden en nu moet jouw klant dit ook doen.

Heel veel succes!

Anderen bekeken ook

Vlog: Krap bij kas? Zo los je het op.
Vlog: Financiële stress en wat je ertegen kunt doen
Vlog: Zo wordt rekeningen betalen leuk
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...