Je prijzen verhogen zonder klanten weg te jagen
Weet jezelf te prijzen
Zeg eens eerlijk: hoe vaak verhoog jij jouw prijzen? Als je een beetje lijkt op de gemiddelde vrouwelijke ondernemer is de kans groot dat jouw antwoord nooit of bijna nooit is.
Bepalen welke prijs jouw product moet hebben EN het vervolgens ook nog vragen aan jouw klant… voor veel onderneemsters is dat een lastig iets. Laat staan dat ze hun prijs durven te verhogen!
Toch is het af en toe wel noodzakelijk om jouw prijs te verhogen. Bijvoorbeeld wanneer:
– jouw kosten zijn gestegen;
– belastingen verhoogd worden;
– de waarde van jouw product is gestegen;
– jouw prijs zo laag is dat je er zelf niet genoeg aan overhoudt.
Allemaal hele plausibele redenen dat jij jouw prijs wat naar boven bijstelt. En toch ken ik heel wat onderneemsters die hun prijs toch hetzelfde laten. Omdat ze bang zijn dat hun klant anders wegloopt. Herkenbaar??
Weet dan dat klanten zelden alleen voor de prijs bij jou kopen. Zeker wanneer jij een dienst levert zal dit niet het geval zijn. Dan kiezen ze ook bewust voor jou. En wanneer jij klanten hebt die echt alleen voor de prijs gaan, kun je je afvragen of je die klanten wel wilt hebben. Dit soort klanten is vaak moeilijk tevreden te stellen en zodra jouw concurrent een kortingsactie heeft, zijn ze verdwenen.
Hogere kosten
Wanneer jouw kosten of de belastingen stijgen, ben jij niet de enige onderneemster die hier last van heeft. Sterker nog, iedereen heeft er mee te maken. Gebruik dit dan ook in de communicatie naar de klant. Geef duidelijk aan dat jouw inkoopkosten of de belasting verhoogd is en dat jij dit doorberekend in jouw prijzen. Je zult merken dat de meeste van jouw klanten hier begrip voor hebben.
En geloof me, je zal niet de enige zijn die dit doet. Grote kans dat jouw concurrenten ook hun prijs aan gaan passen. Als dat nu niet meteen is, dan gaan ze dit op termijn zeker doen. Want ook zij willen graag hun winstmarge op peil houden. Maar als jij slim bent pas je meteen jouw prijs aan. Want op een later moment kun je de gestegen belastingen of kosten niet meer ‘de schuld’ geven van de prijsverhoging.
Meer waarde
Het kan ook zo zijn dat jouw product meer waard is geworden. Dit is onder andere zo als:
– de service is uitgebreid;
– het aanbod is vergroot (bijvoorbeeld extra lessen bij een cursus);
– er opeens heel veel vraag is en je niet iedereen kan helpen;
– jijzelf meer kennis en ervaring hebt gekregen en je jouw klanten dus beter kan helpen.
Ook dan is het heel belangrijk dat je jouw prijs gaat verhogen. Je voelt nu misschien minder noodzakelijk als wanneer een andere partij zijn kosten verhoogd en jij deze moet doorberekenen. Maar het is wel heel belangrijk dat jij een hogere prijs gaat vragen. Zo niet … dan steel je eigenlijk van jezelf. Jij biedt namelijk meer waarde aan en daar mag ook een hogere prijs tegenover staan.
Ook nu is het belangrijk dat je naar jouw klant toe duidelijk maakt waarom de prijs hoger wordt. Weet dat een prijs altijd de waarde van jouw product symboliseert. Vertel dus duidelijk wat de klant nu meer krijgt.
Te lage prijs
De meest lastige situatie waarin jij jouw prijs moet verhogen is wanneer jij nu een te lage prijs vraagt. Deze prijs voelde destijds waarschijnlijk goed, maar je hebt nooit goed doorgerekend of deze wel genoeg opleverde. En nu je een tijdje bezig bent, kom je erachter dat je er niet genoeg aan overhoudt. Erg vervelend!
Je moet nu wel jouw prijs verhogen, maar kan niet goed communiceren waarom. De beste manier om dit aan te pakken is door eerlijk te zijn tegen jouw huidige klanten. Daarnaast kun je tijdelijk een extra bonus bij jouw product aanbieden. Hierdoor krijgt jouw product meerwaarde, wat een hogere prijs ‘logisch’ maakt voor jouw klanten.
Een goede manier om in alle situaties jouw klant te laten wennen aan jouw nieuwe prijs is om ze nog een beperkte periode de mogelijkheid te geven om te kopen tegen jouw huidige prijs. Je vertelt dat de prijs per datum x omhooggaat vanwege reden y. Tot die tijd kunnen ze eraan wennen en nog tegen de huidige prijs bij jou terecht. Dit kan meteen als goede stimulans werken om jouw verkopen in die periode te verhogen 🙂
Wil jij er zeker van zijn dat de prijzen die jij vraagt echt goed zijn? Zodat je niet in de valkuil van te lage prijzen stapt en je meteen vanaf het begin goed gaat verdienen?
Dan is mijn Masterclass Bepaal Jouw Ideale Prijs echt iets voor jou. Hierin leer ik jou hoe je een prijs berekent die goed voelt EN genoeg oplevert. Fijne bonus hierbij is dat je ook mijn kant en klare scripts voor het communiceren van een prijsverhoging ontvangt!