Hoe kies je een goede bonus?
Stappenplan
Een goede bonus toevoegen. Je ziet iedereen om je heen het doen en je weet dat het goed werkt om klanten net dat extra zetje te geven. Maar wat geef je dan weg?
Goede vraag 😊
Tussen een goede en een minder goede bonus kan een wereld van verschil zitten. Niet alleen in het aantal klanten dat jij trekt, maar ook met wat het jou uiteindelijk kost om deze bonus in te zetten. We zijn vaak zo bezig met klanten krijgen dat we vergeten dat elke bonus ons ook weer extra tijd en/of geld kost. En dat terwijl de prijs die de klant betaalt hetzelfde blijft.
Dus vandaag geef ik je een stappenplan voor een goede bonus. Zo weet jij zeker dat je de juiste bonus inzet.
1) De klant vindt het waardevol
Wat is het dat jouw klant heel graag wil hebben en dat niet in het product zit dat je nu verkoopt? Denk daar goed over na. De juiste bonus kan echt het verschil maken in wel of geen verkoop.
Maak een lijstje met alle opties. Vind je het lastig om dit zelf te bedenken? Dan zou je ook een keer een enquête kunnen maken en die door jouw volgers laten invullen.
2) Het kost jou niet te veel
Supertof zo’n lijstje, maar nu komt de realitycheck. Want niet elke bonus is geschikt.
Het moet in verhouding zijn met de waarde van dat wat je wilt verkopen. Tuurlijk ik vind een retraite in Ibiza superwaardevol, maar het is wellicht wat overdreven bij een online training van € 1.000,-. Snap je wat ik bedoel?
Zet in je lijstje met mogelijke opties een tabel ernaast met wat het jou kost. Daarbij kijk je niet alleen naar geld, maar ook naar tijd. Want jouw tijd is ook geld waard. In de tijd die je bezig bent met het uitvoeren van jouw bonus kun je immers geen nieuwe klanten vinden of helpen.
Kijk hier echt heel kritisch naar. Het valt mij elke keer weer op dat ondernemers de kosten van een bonus onderschatten. Bedenk dat al die kosten van jouw winstmarge af gaan en er dus voor zorgen dat jij minder verdient aan deze klant.
De goede bonus lost een koopbezwaar op
Als het goed is heb je op jouw lijstje nu nog een paar opties over. Om de uiteindelijke selectie te maken is het slim om naar de koopbezwaren van jouw klant te kijken. Wat is het dat jij keer op keer te horen krijgt van jouw potentiële klanten wanneer jij een aanbod doet?
Vinden ze het te duur, te ver weg, is de levertijd te lang, komt de datum niet uit, missen ze nog bepaalde informatie … enz.
Kies vervolgens de bonus die dit bezwaar het beste oplost. Zo heb je de meeste kans dat ze alsnog tot de koop overgaan.
Bonus voor jou
Om je alvast wat inspiratie te geven over wat je nou zou kunnen aanbieden als bonus heb ik voor jou een overzicht gemaakt. Deze kun je hier vinden.
Ik wens je heel veel succes met het kiezen van de beste bonus!