Het gaat niet om omzet
Het juiste plan
Het is alweer november en ik vind dit zo’n toffe tijd, jij ook?
En dan bedoel ik niet dat de dagen korter worden en het buiten kouder is, want daar ben ik niet zo’n liefhebber van. Maar van de positieve buzz die in de lucht hangt.
Deze periode is in mijn bedrijf altijd een hele drukke tijd. Zo einde van het jaar gaan mijn klanten weer aan de slag met hun plannen voor volgend jaar. En dat brengt altijd weer zoveel positieve energie met zich mee. Want alles voelt weer mogelijk. Net alsof we op 1 januari een soort magische grens overgaan.
Nou is dat natuurlijk niet zo, maar het is wel heel fijn om het gevoel te krijgen dat alles kan. Want met het juiste plan is dat namelijk echt zo.
Maar er is 1 ding dat me steeds weer opvalt.
En dat wil ik graag met je delen, want misschien doe jij dit ook wel.
Bijna alle onderneemsters nemen als vertrekpunt voor hun plan hun omzet. En dat is dan ook vaak nog een heel mooi rond getal. Ik hoor hele mooie ambities voorbijkomen: € 100.000,-, € 200.000,-, € 250.000,-. Klinkt natuurlijk heel goed, maar … het zegt geen bal.
Want wat moet jij doen om die €100.000 omzet te behalen?
Tuurlijk dit heb je opgeschreven in je plan. Je gaat 50 x product 1 verkopen, 20 x product 2 en ook nog 10 x product 3. Duidelijk toch?
Maar dit is niet helemaal wat ik bedoel.
Hoe kom je aan die klanten?
Want zeker als jij op dit moment nog niet zoveel klanten bedient dan wordt dit nog een hele klus. En zal er waarschijnlijk een behoorlijk marketingbudget ingezet moeten worden om dit voor elkaar te krijgen.
En al die klanten, lukt jou dit eigenlijk wel alleen?
Wanneer je gaat groeien, kom je onherroepelijk op het punt dat je niet alles meer zelf kunt doen. Je hebt hulp nodig. Je schakelt toch maar een VA in voor de techniek, besteed je administratie uit of laat iemand jouw communicatie doen. Op zich allemaal hele goede en logische stappen. Maar … ze kosten wel geld.
Dan heb ik het nog niet eens over eventuele capaciteitsproblemen die er gaan ontstaan wanneer jij gaat groeien. Je bedrijfsruimte wordt te klein, dus je hebt een groter pand nodig. Je krijgt meer namen op je maillijst, dus je hebt een duurder abonnement nodig. Je moet een duurder hostingpakket omdat jouw website te veel bezoekers krijgt. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat gebeurt er dan met die mooie omzet van jou?
Die wordt langzaam opgegeten door al die extra kosten die jij moet maken. Dan blijkt opeens dat je aan het einde van het jaar weliswaar die
€ 100.000,- hebt behaald. Maar dat je er maar € 22.000,- winst aan over hebt gehouden. Dat is nog geen € 2.000,- per maand!
Niet echt wat je had verwacht toen je heel enthousiast die ton aan omzet had opgeschreven.
Niet de omzet, maar de winst
Dit is dus precies de reden waarom ik mijn klanten een ander vertrekpunt laat gebruiken. Wij gaan niet uit van de omzet, maar van de nettowinst. Het bedrag dat jij echt zelf over mag maken naar jouw privérekening. En dat was in het bovenstaande voorbeeld waarschijnlijk geen € 2.000,- maar eerder € 5.000,- per maand.
Vervolgens berekenen we op basis van de nettowinst hoe hoog het omzetdoel voor het jaar dan zou moeten zijn. Van daaruit gaan we het plan maken. Dan weet je tenminste zeker dat wanneer jij jouw doel behaalt, je er zelf ook genoeg aan verdient. Ik noem het niet voor niets een winstgevend plan 😊
Heb jij nog niet zo’n plan, maar wil je die wel? Dan raad ik je mijn masterclass Maak Jouw Winstgevende Plan van harte aan. Hierin leer je stap voor stap hoe je jouw eigen winstgevende plan maakt inclusief handige Excel templates die al het rekenwerk voor je doen. Zo weet jij zeker dat jij komend jaar wel het juiste omzetdoel nastreeft.