Doe de zomercheck
Goed van start met de zomercheck
Laptop open, notitieboekjes en een kop thee bij de hand en weer lekker aan de slag. Vandaag is mijn eerste werkdag na de vakantie en ik kan niet wachten om te beginnen. Sterker nog: ik ben stiekem gisteravond al begonnen 😊
Na de hele zomervakantie leuke dingen doen met de kinderen, is het heerlijk om even een hele dag ongestoord te kunnen werken. Om helemaal op mijn eigen tempo, mijn eigen ding te doen. Ze noemen het werken, maar ik ontspan er meer van dan op sommige vakantiedagen.
Ik heb de afgelopen weken een aantal megagave ideeën gehad en ik sta te popelen om deze uit te voeren! Ik weet niet hoe dat bij jou gaat, maar op vakantie krijg ik altijd inspiratie voor mijn bedrijf. Ik heb mijn laptop 2 weken niet aangeraakt, maar toch blijven de ideeën komen. Ze zijn allemaal heel tof, maar na 10 jaar ondernemerschap heb ik geleerd dat het handig is om niet meteen in de actiemodus te schieten. Wat een heel goed idee lijkt na een paar cocktails in de zon, is in de praktijk niet altijd de beste keuze.
En dus start ik niet meteen met doen, maar doe ik vandaag een zomercheck voor mijn bedrijf. Bij alle ideeën vraag ik me het volgende af:
Past dit idee echt bij mijn focus (onderneemsters goed laten verdienen) of leidt het me er juist vanaf?
Superleuk, een cursus over kinderen en geld en ik kan er heel wat over vertellen. Maar ondanks dat veel onderneemsters ook moeder zijn, past het niet echt bij mijn focus. En verspil ik dus kostbare tijd.
Is dit de makkelijkste manier om dit te doen of maak ik het nodeloos ingewikkeld?
Ik kan een hele marketingcampagne opzetten zodat ik vandaar in contact kom met een aantal leads. Ik kan ook gewoon 10 onderneemsters bellen die eerder al interesse hebben getoond. Waarschijnlijk effectiever en kost veel minder tijd.
Hierbij gebruik ik vaak mijn motto: “There are easier ways to make money”.
Staan de potentiële opbrengsten in verhouding met de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt?
Goedkope diensten zijn vaak net zoveel werk als de duurdere. Het klinkt tegenstrijdig, maar het is waar. Er gaat bijvoorbeeld heel veel tijd zitten in het maken en opzetten van een community waarbij je € 25,- per maand vraagt. Om dit echt rendabel te maken heb je behoorlijk wat klanten nodig en het kost tijd (en geld!) om deze te vinden. In die tijd kan ik ook een extra online training maken die ik voor € 1.000,- verkoop.
Ik besteed mijn tijd graag aan iets waarvan ik weet dat heel veel onderneemsters er in geïnteresseerd zijn en/of aan iets waar ik goed aan verdien. Anders is het zonde van mijn tijd.
Door mijn ideeën 1 voor 1 door deze zomercheck te halen, hou ik alleen de beste ideeën voor mijn bedrijf over. En weet ik zeker dat ik mijn bedrijf (en mijn bankrekening) de komende maanden weer lekker kan laten groeien.
Dus als jij deze zomer allerlei geweldige ideeën hebt opgedaan neem dan ook even een momentje om deze kritische vragen te stellen. Dan weet je zeker dat alleen met de beste ideeën aan de slag gaat.