Wanneer is het slim om jouw diensten gratis aan te bieden?

Gratis weggevers

Je bent ondernemer en dat betekent dat je geld moet verdienen met jouw bedrijf. Doe je dat niet, dan heb je geen bedrijf, maar een hobby. Toch zullen voornamelijk de dienstverleners onder ons er regelmatig tegenaan lopen dat mensen verwachten dat je bepaalde dingen gratis weggeeft. Want hé … het kost jou toch ook niks, alleen maar tijd?

Vooropgesteld dat jij de ondernemer bent en dat er niks mis mee is dat jij gewoon betaald wil worden voor jouw werk, zijn er een aantal momenten waarop het strategisch slim kan zijn om toch iets gratis weg te geven. Omdat jou dit op de lange termijn meer op gaat leveren. Welke momenten dat zijn dan wil ik graag vandaag met je delen.

 

1) Ervaring opdoen

Ben jij net startende in jouw bedrijf en heb je eigenlijk nog helemaal geen ervaring in jouw werkgebied? Dan kan het slim zijn om een aantal klanten gratis te helpen. Zo hoef je niet meteen iets te verkopen waarvan je nog niet per se weet hoe het uitpakt én zal je veel sneller klanten hebben om mee aan de slag te gaan. Zorg er wel voor dat zij als ruil feedback geven op jouw werk EN dat ze een testimonial achter laten. Zo is het traject voor jou ook heel waardevol. Je ziet meteen of wat jij bedacht hebt werkt in de praktijk en kunt snel bijsturen als toch iets niet helemaal goed gaat.
Daardoor wordt jouw product beter en zal jij meer zelfvertrouwen krijgen. En door de verzamelde testimonials verkoop je het straks veel beter. Zorg er wel voor dat je dit alleen voor een korte periode doet of voor een beperkt aantal klanten. Zet je er geen limiet op dan heb je kans dat je over een half jaar nog steeds mensen gratis aan het helpen bent en dat is niet de bedoeling.

 

2) Voorproefje geven

Zeker wanneer jij diensten aanbiedt die een hogere prijs hebben willen mensen zeker weten dat ze de goede beslissing nemen om met jou in zee te gaan. Ze kunnen hun geld nu eenmaal maar 1 keer uitgeven en willen zeker weten dat jij zo goed bent dan dat zij denken. Een mooie manier om potentiële klanten over de drempel heen te helpen is door ze eerst iets gratis bij jou te laten afnemen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een weggever zoals een e-book, een webinar, een challenge, een gratis gesprek. Daarmee kan jouw potentiële klant kennis met jou maken en met jouw manier van werken. Zo krijgen ze hopelijk genoeg vertrouwen om jou te betalen zodat ze verder met jou kunnen werken.

 

3) Pro bono

Heb jij al een goedlopend bedrijf waarin je genoeg verdient om al je rekening te betalen en jezelf van een goed salaris te voorzien? Dan kun je ervoor kiezen om een x aantal klanten per jaar gratis te helpen. Omdat zij jouw hulp heel goed kunnen gebruiken, maar hier geen budget voor hebben. Dit moet je doen omdat je het heel graag wil vanuit je hart en wanneer je er echt niks voor terug wil hebben. Zodra jij ergens toch iets terugverwacht gaat dit niet werken. Het doen van pro bono werk kan een hele mooie aanvulling zijn op jouw bedrijf. Je gaat hier wellicht niet meer mee verdienen, maar het kan je wel veel voldoening opleveren.

Dit zijn de 3 momenten waarop het prima is om jouw werk gratis aan te bieden. Maar weet dat het ook helemaal oké is als jij dit niet wilt doen. Ook al heb je geen inkoopkosten, jouw tijd is ook geld waard. En je hebt alle recht om hier geld voor te vragen. Heel veel succes!!

Anderen bekeken ook

Zo krijg je als startende ondernemer snel meer omzet
Vlog: Hoe krijg je meer klanten zonder budget?
Vlog: Zo krijg je blijere klanten en een hogere omzet
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...