Boekhouder of accountant?

Boekhouder of accountant?

Ik merk dat veel van mijn klanten de termen boekhouder en accountant door elkaar gebruiken. Ondanks dat ze weten dat het 2 verschillende termen zijn, denken ze dat het toch hetzelfde is. En ja……hun werk overlapt inderdaad, maar er is wel degelijk verschil. En die merk jij als ondernemer vooral in je portemonnee. Het is dus heel handig om te weten wat het verschil is zodat je de juiste partij inschakelt.

Het belangrijkste verschil is de opleiding.

De titel ‘Accountant’ kun je alleen krijgen als je de juiste opleiding hebt gevolgd. Een gewone accountant heeft een HBO Accountancy opleiding afgerond en een Register accountant een universitaire opleiding. Ook zijn ze verplicht om jaarlijks bijscholing te doen willen ze hun titel behouden.

De titel boekhouder is niet beschermd. Dat betekent dat iedereen (ook jij!) zich boekhouder mag noemen en een administratiekantoor mag beginnen. Je hebt er geen opleiding of relevante werkervaring voor nodig. En natuurlijk is het zo dat de meeste boekhouders wel een opleiding op hun werkgebied hebben gevolgd, maar dat is vaak een MBO opleiding en daarmee zijn ze dus meestal lager opgeleid dan de accountant.

Aangezien accountants hoger zijn opgeleid zijn zij ook bevoegd om de ingewikkeldere zaken te behandelen. Zij zijn de enige die bijvoorbeeld de accountantsverklaring bij de jaarrekening mogen opstellen. Omdat zij hoger opgeleid zijn en ingewikkelder werk doen, ligt het tarief van een accountant een stuk hoger dat die van een boekhouder. Dit kan makkelijk 3x zo hoog zijn.

En daarom is het belangrijk om te weten welke van de 2 jij nodig hebt.

Mijn meeste klanten zijn eenmanszaken. Zij hoeven alleen jaarlijks een Balans en V&W-rekening op te stellen en belastingaangifte voor de BTW en de inkomstenbelasting te doen. Dit zijn zaken die een boekhouder uitstekend op kan pakken. Hier heb je echt geen accountant voor nodig. Regelmatig heb ik klanten die een eenmanszaak hebben en toch een accountant hebben ingeschakeld omdat ze dachten dat dit nodig was. Die betalen zo €500 per jaar meer voor precies hetzelfde werk en dat is natuurlijk super zonde. Dus ben jij een eenmanszaak dan is een boekhouder degene die je moet hebben.

Ga je groeien en zet jij jouw bedrijf om van een eenmanszaak naar BV? Ook dan is de kans groot dat een boekhouder nog steeds de beste keus is. Ja, je bent nu verplicht een jaarrekening op te stellen en te deponeren, maar hiervoor heb je niet persé een accountant nodig. Dat is een misverstand dat ik vaak hoor. Onderneemsters zetten hun bedrijf om en nemen daarom een accountant in de arm. Aangezien alleen de accountant de accountsverklaring bij een jaarrekening mag opstellen lijkt dat logisch, maar……een accountantsverklaring is alleen nodig bij grotere BV’s die een omzet groter dan 12 miljoen hebben en minimaal 50 personeelsleden. Grote kans dat dit niet meteen bij jou van toepassing is en jij dus gewoon nog uit de voeten kan met een boekhouder en het bijbehorende lagere tarief daarvan.

Zo zie je maar je voor heel veel zaken gewoon bij een boekhouder terecht kunt. En pas als je echt groot groeit ga je naar een accountant. Maar tegen die tijd verdien je ook meer dan genoeg om deze te kunnen betalen. En hoe je een goede boekhouder vindt daar heb ik eerder een vlog over gemaakt. Je vindt deze hier. Succes!

Anderen bekeken ook

Vlog: In vier stappen het juiste boekhoudprogramma
Vlog: Zo kies je een goede boekhouder
Vlog: Waarom je als ondernemer meer moet verdienen dan in loondienst
Is dit ook interessant voor je business buddy's? Deel het dan eenvoudig via onderstaande knoppen!
Loading...